Transparantie, smaak en vertrouwen
Transparantie, smaak en vertrouwen: dat zijn de drie waarden waar La Confiance naar streeft. 'We hebben niets te verbergen, daarom ook dat we graag meedoen aan bijvoorbeeld Openbedrijvendag. Als klein bedrijf met 12 werknemers werken we eerder ambachtelijk. We laten onze ovens bewust een stuk trager bakken.'
De speculoosfabrikant onderscheidt zich in de samenwerking met hun leveranciers. 'De boeren zijn letterlijk het gezicht van onze speculoos, ze staan in het groot op de verpakking.' Concreet gaat het om drie bioboeren: Thibault uit Beaumont levert tarwemeel, Federico uit Italië zorgt voor de hazelnoten en boer José uit Peru levert de cacaonibs.
Leo: 'In samenwerking met de leveranciers werd een contract opgesteld dat garandeert dat deze specifieke grondstoffen rechtstreeks van deze boeren komen. Boer Thibault vindt het zelf niet zo nodig dat hij op onze verpakking staat, terwijl boer Federico daar enorm trots op is.'
Leo Borms: 'De boeren zijn letterlijk het gezicht van onze speculoos, ze staan in het groot op de verpakking.'
Klein maar flexibel
Door met biologische ingrediënten te werken wil La Confiance de smaak van weleer zo goed mogelijk benaderen. En dat werkt volgens Leo. 'Heel wat mensen zeggen tegen ons dat onze speculoos precies smaakt als vroeger.' Die authentieke smaak wordt gewaardeerd. La Confiance won een Superior Taste Award en werd door VLAM erkend als streekproduct.
De keuze voor bio vindt Leo logisch, maar niet altijd makkelijk. 'Ik probeer het personeel te betrekken in het verhaal van onze speculoos. En zij beseffen dat de biologische procedures echt wel essentieel zijn: dat betekent dat ze alle maatregelen kennen om contaminatie te vermijden.'
La Confiance ligt in enkele supermarkten. Leo: 'Het is prettig om te zien dat supermarkten bio niet langer in aparte rekken plaatsen. Daarnaast is het ook fijn dat de warenhuizen meer kansen geven aan beginnende bedrijven. Onder druk van de consument, want die wil authentieke, eerlijke producten.'
'Warenhuizen geven meer kansen aan beginnende bedrijven. Onder druk van de consument, want die wil authentieke, eerlijke producten.'
Dat La Confiance een klein bedrijf is, zorgt ervoor dat Leo vaak zélf op beurzen te vinden is om zijn product aan de man te brengen. Maar het zorgt ook voor flexibiliteit. 'Zo kunnen wij met kleinere batches werken. Toch moeten we nog wat groeien om de kosten te kunnen dragen. Op dit moment zijn we te klein.'
Zelf is Leo blij met een groeiende biosector: 'Ik heb bij Ceval nog meegemaakt dat bepaalde bio-ingrediënten er gewoon niet waren. Een beperkte beschikbaarheid aan grondstoffen betekent ook dat de prijzen omhoog gaan. Alleen al op dat vlak is een groeiende markt voor ons belangrijk.'
Leo beschouw La Confiance als zijn kind. 'Dit is meer dan een voltijdse job. Iets nieuw opstarten doe je niet als je daar geen passie voor hebt. Ik ben blij met wat we tot nog toe bereikt hebben.'