Victorien Laute en zijn familie runnen een boerderij in ’s Gravenbrakel (Braine-le-Comte), waar ze fruit, groenten, eieren, melk en vlees produceren. Niet zomaar een boerderij, maar een ecologisch en zelfvoorzienend landbouwbedrijf. Of dat ook echt een verschil maakt in kwaliteit? Reken maar! Of zoals Victorien het zelf verwoordt: “Niets overtreft een perfect rijpe aardbei die in volle zon heeft kunnen groeien!”
Landbouw in een ecosysteem
De overgrootouders van Victorien richtten de boerderij op in Henegouwen. Het hart van het bedrijf was de kudde Salerskoeien, een roodbont runderras dat in de Franse keuken bekend staat als het beste rundsvlees ter wereld. Victoriens vader nam de boerderij over en specialiseerde zich in zuivel. Later breidde de boerderij ook uit naar vleesproductie. Tegenwoordig biedt de Laute-boerderij ook seizoensgroenten en -fruit aan.
De kracht van de boerderij schuilt in haar autonomie: “Hier doen we aan landbouw in een zo natuurlijk mogelijk ecosysteem en binnen een zelfvoorzienend circuit,” legt Victorien ons uit. Maar wat betekent dat dan concreet?
“Het vee produceert mest voor onze gewassen. Fruit en groenten die niet geschikt zijn voor verkoop, zijn het ideale kippenvoer. En de kippen produceren natuurlijk eieren. Een systeem dat bovendien heel weinig afval oplevert. Dat is eigenlijk van in het begin altijd zo geweest.”
Klinkt eenvoudig, maar deze ecologische aanpak kost wel wat extra tijd en inspanningen. De drie vaste werkkrachten op de Laute-boerderij hebben hun handen vol. “We zijn met zijn drieën: mijn vader, mijn vriendin en ik.” De natuur zijn gang laten gaan, betekent ook compromissen sluiten. “Vaak begrijpen mensen het niet als we op sommige dagen minder eieren hebben. Maar een kip legt nu eenmaal niet elke dag eieren. Een deel van de eitjes laten we bijvoorbeeld ook uitkomen. Op onze boerderij lopen dus ook kuikens en hanen.”
perfect rijpe aardbei
Victoriens stokpaardje is de manier waarop hij zijn groenten en fruit teelt. “Ik had hetzelfde pad kunnen volgen als de grotere boerderijen, waar alle appels even groot zijn en de aardbeien dezelfde kleur moeten hebben.” Maar Victorien koos een andere route. Hij teelt oude rassen die in de vergeetput waren beland. Zonder gebruik van chemicaliën en enkel met natuurlijke meststoffen.
Vanwaar de keuze voor oude rassen? Simpel: vanwege hun onbetwistbare smaak en kwaliteit. “Onze aardbeien zijn van een andere variëteit dan die in de supermarkten. Daarom smaken ze wat anders of hebben ze een andere vorm. Maar niets overtreft een perfect rijpe aardbei die in volle zon heeft kunnen groeien!”
Geen bananen in de winter
Voor Victorien is het ook belangrijk om bewustwording te creëren over verse producten. “Supermarkten besproeien groenten en fruit vaak met vloeibare stikstof, om kleur en versheid langer te behouden. De oogst van die gewassen gebeurt op vaste momenten, dus niet wanneer alles perfect rijp is.”
Daar wil Victorien verandering in brengen. Hij droomt van een terugkeer naar eten volgens de seizoenen: “Ik wil klanten meer leren over hun voedsel en hen het respect voor de seizoenen, fruit en groenten laten herontdekken. Hoe zien onze groenten en fruit er normaal gezien uit, welke vorm en grootte hebben ze?”
Dus geen aardbeien, bananen of meloenen in de winter, maar lokaal en seizoensgebonden eten. Dat is best een grote uitdaging, zeker voor wie af en toe kant-en-klaarmaaltijden koopt. “Daarom ontmoet ik we ook graag onze klanten. Zo kunnen we hen adviseren, inspireren en tips geven.”
Goed koken? Goed kopen!
Via het plezier van koken, proeven en ontdekken hoopt Victorien de heersende mentaliteit rond voedselconsumptie om te keren. Daarom koos hij voor directe verkoop via Boeren & Buren en zet hij volop in op kwaliteit. “Dan keer je vanzelf terug naar verse, echte voeding en laat je kant-en-klare gerechten links liggen.” Een andere koopmentaliteit en een terugkeer naar natuurlijke consumptie hoeft geen beperking te zijn. “Integendeel, het is een geweldige kans om smaken te herontdekken en anders te koken!”
Victorien benadrukt dat hij het succes van zijn duurzame aanpak ook te danken heeft aan de loyaliteit van zijn klanten. “Die moedige en tegelijk tegendraadse houding tegenover grote ketens willen we zeker bemoedigen!”
Uitdagingen voor de toekomst
Ook al is het steeds makkelijker om kwaliteitsvolle en lokale producten te kopen, toch zijn er volgens Victorien nog veel uitdagingen in de toekomst. “Mensen worden veeleisender of hebben weinig tijd om te koken. Dan geef je makkelijker de voorkeur aan bewerkt voedsel. Maar als we verspillling willen voorkomen en beter willen eten, moet er iets veranderen.”
Doordat alle producten op bestelling verkocht worden, slaagt de Laute-boerderij erin om hun afvalberg zo klein mogelijk te houden. "Dat vergt tijd en geduld, maar loont zeker de moeite op lange termijn.”
De uitbraak van covid-19 had wel een positieve invloed op de verkoop via korte keten. Mensen lieten supermarkten links liggen en kochten vaker lokaal. “Toch merken we dat de interesse opnieuw daalde na de quarantaine. We proberen om de productie af te stemmen op die stijgende en dalende vraag.”
De Laute-boederij zal alleszins ook in de toekomst een familiebedrijf blijven. Binnenkort studeert Victoriens broer af, waarna ook hij op de boerderij aan de slag zal gaan. “Dat extra paar handen kunnen we zeker gebruiken,” klinkt het.
Daarnaast is de toenemende droogte een grote uitdaging. “Natuurlijk merken we dat het droger wordt. Maar we proberen ons aan te passen om de natuur te respecteren. Mijn grootmoeder zei altijd dat “de aarde draait”. Ik probeer het dus te zien als een natuurlijk cyclus waar we goed op moeten inspelen.”