Er hangt een bijzondere energie en vriendelijkheid in de lucht als je de deuren van de kleine kruidenierszaak in de Bondgenotenstraat te Vorst binnenstapt. Bloum is een van de vele winkels die focussen op een verpakkingsvrij aanbod met lokale, hoofdzakelijk biologische en seizoensgebonden producten die steeds talrijker aanwezig zijn in onze stedelijke centra. In de winkel van meer dan 100 m² groot vind je verse en seizoensgebonden groenten en fruit, heerlijk brood, chocolade, conserven, lokale kazen en bieren, tofu, specerijen, rijst, pasta, schoonmaak- en hygiëneproducten.... De klanten, coöperanten genaamd, zijn ook eigenaars van de winkel. De meesten van hen kennen elkaar en ook de buurt.


Coöperatieve supermarkten onderscheiden zich van de grote retailers en merken die je overal vindt in onze winkelcentra, en bieden een meer gezinsvriendelijk alternatief. Bloum biedt zijn klanten sinds de opening van de winkel in 2016 lokale, hoofdzakelijk biologische producten in bulk aan, met dus zo weinig mogelijk verpakking. Dergelijke alternatieve winkels bestaan al meer dan 30 jaar in het buitenland en kregen de afgelopen jaren ook voet aan de grond in België. De coöperatieve, biologisch gecertificeerde supermarkt Bees Coop in Schaarbeek is in ons land bijvoorbeeld een pionier. Bovenal worden de leden, als klant en eigenaar, via werkgroepen ook actief betrokken en werken ze mee aan de dynamiek van de lokale wijk. De producten zijn van hoge kwaliteit, met respect voor de producenten en het milieu.

Transparant, toegankelijk en lokaal

Het concept wordt gesteund door meer dan honderd mensen. “Bloum wil "kwalitatief hoogstaande voeding (biologisch, fair trade, korte keten...) financieel toegankelijk maken en mensen opnieuw de controle geven over hun voeding", legt Christine Stanczyk uit. Zij is een van de medeoprichters van de coöperatie. "Weten waar de producten vandaan komen, onder welke omstandigheden je voeding geproduceerd werd... Het doel is om consumenten weer in contact te brengen met de realiteit van de productie, en tegelijkertijd een eerlijke prijs te betalen aan de producent. Tegelijkertijd willen we de producten ook betaalbaar houden voor de consument terwijl onze marges tot een minimum beperkt blijven.”

Het doel is om een echt alternatief te bieden op basis van de principes van de sociale en solidaire economie en tegelijkertijd de mogelijkheid bieden aan de coöperanten om alles “onder een dak te kunnen kopen”, net zoals in een traditionele supermarkt. Een voorwaarde om hier te komen winkelen is wel dat je betrokken wordt bij het project door coöperant te worden. Daarvoor moet je een (fiscaal aftrekbaar) aandeel kopen ter waarde van 100 euro en maandelijks voor tenminste 10 euro per volwassene in het gezin besteden (2 euro per kind).

"Geïnteresseerden kunnen ons model eerst een maand uitproberen, legt Christine uit. “Als je nadien hier wilt blijven winkelen, vragen we om coöperant te worden. Zo kunnen we de kosten dekken voor het runnen van de winkel: water, elektriciteit, gas en het salaris van 1,5 VTE om de dagelijkse werking van de coöperatie te verzekeren."

De bijdrage wordt echter snel gecompenseerd als je bij Bloum je inkopen doet aangezien je als klant toegang krijgen tot producten waarvan de prijs 25 tot 30% lager ligt dan in sommige niet-coöperatieve biowinkels. Bloum moedigt zijn klanten aan om deel te nemen aan een van de werkgroepen van de coöperatie (over communicatie, sociale betrokkenheid of winkelmanagement) , maar dat is niet verplicht.

Toekomstige projecten

De sociale coöperatie zal naar verwachting groeien en uitbreiden. Momenteel is de winkel 100 m² en heeft bijna 300 coöperanten. Op lange termijn zijn er plannen om 500 coöperanten samen te brengen om een grotere winkel op te richten die vaker open zal zijn. Er zijn bovendien plannen om een klein café te openen in een bijgebouw of om de klanten een kopje koffie te schenken tijdens het winkelen zodat ze even kunnen verpozen. De drijvende krachten achter het project willen ook de producenten en het middenveld van Vorst betrekken bij de coöperatie. Op die manier willen ze mensen blijven bewust maken van het belang van een eerlijke prijs en van verantwoorde voeding. De concrete acties en resultaten van de coöperatie moeten wel van de coöperatieve klanten komen. Zij zijn diegene die zich er samen toe verbinden om te beslissen over het project dat ze willen ondersteunen.

Steeds meer Brusselse winkels focussen op lokale bioproducten en een verpakkingsvrij bio-aanbod. Ze hechten belang aan rechtstreekse relaties met hun producenten en hun klanten. Ontdek een artikel met overzicht van de maar liefst 70 biowinkels in Brussel. 

Dit portret is afkomstig van WWFeen van de partnerorganisaties van Voedsel Anders. Meer weten over de coöperatie Bloum

Groeiende beweging voor agro-ecologie

Volg Voedsel Anders Vlaanderen op